Det kommer bli dyrt!

hotspot.webblogg.se

Men det verkar inte som om jag har något val. Eller det har jag ju, men inget som är lika perfekt! Har äntligen hittat en utbildning som jag tror jag kommer gilla. Kulturvetarlinjen med Modevetenskap som huvudämne. Tänkte först att jag bara skulle läsa Modevetenskaps kurserna men det skulle inte ge mig tillräckligt med högskolepoäng för att kunna frösörja mig på CSN. Så jag hittade Kulturvetarlinjen där du läser först en grundkurs inom kultur sen väljer du ett huvudämne som du läser under i stort sätt resten av tiden, plus praktik. Programmet är på 180 HP på Stockholms Universitet. Nu kommer jag både kunna läsa ett program vilket gör att jag kan ta fullt studielån och samtidigt läsa Modevetenskap, lysande!
Ansökningarna öppnar nu den 16 mars och som det verkar på statistiken så har de tagit in alla sökande (behöriga) de senaste terminerna. Alltså är det förhoppningsvis inget problem för mig att komma in. Underbart!

Sen kommer problemet, boende... Som tur är har jag väldigt mycket släkt i Stockholm så jag kan ju alltid bo hos någon av dom. Som det verkar nu blir det hos min morfar och hans fru som bor i Täby, dom har ett rum över. Känner dock inte att jag kommer orka bo där i tre år (båda är psykologer...) så jag tänker iaf försöka hitta något annat. Som det verkar nu blir det antingen ett studentrum, om jag får tag i något sådant, eller ett rum inneboende hos någon annan. Har kollat runt på blocket och detta kommer inte bli någon billig historia, minimum 3000 kr i månaden för ett rum, om jag inte vill bo mitt i skogen. Vad får man från CSN, 7200?

Egentligen så önskar jag att den här utbildningen låg i någon annan stad. Dels för bopriserna men även för att Stockholm inte är så spännande för min del. Har varit väldigt mycket där uppe eftersom stora delar av min släkt bor där, sen är det bara 1,5 h resa från Norrköping. Skulle självklart kännas roligare med något helt nytt men just den här utbildningen finns ingen annan stans. Jag kan ju lika gärna åka hem och sova hos mamma varje natt... Inte kul. Men, men det blir nog roligt med tre år i Stockholm. Får väl hitta någon rik bankman och hooka up med. (Vilket min frisör Kristin inte tror att jag kommer lyckas med, hon tror jag kommer hitta någon fattig konstnär och leva i en städskrubb resten av livet, haha).

Ser ut som jag har tre år framför mig,  fyllt med nudlar och fiskpinnar! Men sägs det inte att det är det som är charmen med livet som student? Jag är tveksam!

Kommentarer
Postat av: gullhuve

min hyra är på 3657 och jag klarar mig ganska bra på det faktiskt. dock brukar jag ju lågbudgetera och åka hem på helgerna (mamma betalar resan hem alltid). kan kanske bero på det...

2009-03-09 @ 07:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0