Världens godaste bröd!

2 avlånga bakformar

1 liter vetemjöl

8 dl dinkelmjöl fullkorn

1 liter A-fil

1 dl lingonsylt

2 dl mörk sirap

2 dl russin

2 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl pumpakärnor

2 tsk bikarbonat

1 msk sesamfrön

 

Gör så här:

- Smörj formarna eller använd bakplåtspapper.

- Sedan rör ihop precis alla ingredienser utom sesamfröna till en smet.

- När allt verkar ordentligt blandat fördela smeten i de två formarna och strö sesamfröna ovanpå.

- Till sist grädda bröden i två timmar längst ner i ugnen i 150°C.

- När de två timmarna gått låt bröden stå och kallna i sina formar en stund, då blir de tydligen lättare att skära.

Jag har kört utan russin, pumpakärnor och sesamfrön för att jag helt enkelt inte hade det hemma och använde linfrön istället och det funkade utmärkt det med!

Enkelt och gott som tusan! Det är värt de 2 h de ska gräddas, tro mig =D

(Receptet har jag fått från Annika Marklund)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0