Vem är det som ska attraheras av bilden?

Kan inte riktigt släppa den här reklamen, fortfarande irriterad på den. Jag tänker, varför använder man sig av samma bildspråk som vilket annat "herrmagasin" som helst när målgruppen är kvinnor? För det är väll kvinnor som ska ha bikinin? Är det meningen att vi kvinnor ska känna "åh, om jag köper den där bikinin så kommer jag bli lika sexig som hon på bilden". Kanske är det så. Samma sak gällande debatten om H&M's underklädesreklam som varje år blir en trafikfara pga av de sexiga modellerna. Underkläderna på den reklamen är väll också menade för kvinnor? När man använder sig av sex vid reklam tänker jag att man vill väcka någon form av åtrå och att betraktaren av bilden ska känna en viss attraktion och där med dras till bilden/varan. Är det då meningen att kvinnorna ska attraheras av kvinnan på bilden ovan?


Har även dragit samma slutsatser när jag nu skrivit min c-uppsats om ELLE's modereportage. Där framställs även kvinnan vid flera tillfällen som ett sexobjekt och är inte alls långt ifrån bilden ovan, även där porträtteras kläder som är menade för kvinnor. Varför talar bildspråket till männen när målgruppen (borde vara) är kvinnor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0